lördag 13 oktober 2012

Känner du någon som arbetat som elektriker utan att ha en kvalificerad evidensbas?


Det gör inte jag. Däremot känner jag till fall där någon mindre kunnig, och utan certifiering utfört elinstallationer. Med kortslutning och brand som följd. 
Denna för uppgiften okvalificerade person har med andra ord inte genomgått de steg en elektriker genomgår för att bli certiferad. ”Första kravet är genomgången treårig gymnasieutbildning inom det nationella elprogrammet eller inom vuxenutbildning med godkända betyg inom samtliga ämnen. Efter skolan söker man lärlingsplats på ett företag som utför elektriska installationer, där genomgår man 1600 timmars praktik enligt krav som ställts upp av ECY (Elbranschens Centrala Yrkesnämnd) och som omfattar de flesta grenar inom yrket, till exempel installation i industrimiljö och kontorsmiljö. När de 1600 timmarna är avslutade och allting är kontrollerat och godkänt så får man sitt certifikat. Det certifikatet visar är just att man har genomgått grundläggande lärlingsutbildning och är alltså inget kvitto på att man får jobba på egen hand utan övervakning (jämför handledning). Efter detta följer första, andra och tredjeårs-montör”, innan man kan bli vad som kallas "fullbetald". Vilket inte är detsamma som behörig. En elektriker som är medlem i ett ackordslag är oftast inte behörig, han eller hon jobbar i de allra flesta fall under någon annans behörighet.
Obs inom elektriker branschen kan ”vem som helst uppträda som yrkesman för elinstallationsarbete, allt under förutsättning att denne är anställd i samma organisation som en elinstallatör och att elinstallatören godkänner att personen utför arbete under sitt överinseende”... reglering är inte helt enkelt...

En elektriker genomgår en flerårig utbildning och runt 40 veckors praktik för att lära sig sitt yrkes grunder och bli certifierad. Elektriker yrket bygger givetvis på naturvetenskaplig grund. Installationer som inte utförs på rätt sätt kan orsaka skada.

Jag tror du förstått vad jag är ute efter. En coach eller mentor kan i många fall efter några veckors icke vetenskapligt grundad utbildning och träning bli certiferade. EMCC verkar därför som branschorganisation för oberoende kvalificerade certifieringar. I certifieringsprocessen ställs krav på att den sökande uppvisar bevis på välgrundad kunskap och för de kvalificerade certifieringarna krävs minst 2-års erfarenhet eller praktik, dvs för practitioner. För senior practitioner gäller 5 år och master practitioner 7 år.  

Vad finns det då för evidens vi kan basera vår coaching på? Kunskapsbasen för coaching växer år för år. Professor Grant hade 2009 samlat in ett 304 vetenskapliga artiklar, varav 77 var doktorsavhandlingar (http://www.coachfederation.org/includes/docs/110-Coaching-Biographies-(GRANT).pdf ). På Harvard samlar och listar doktor Carol Kaufmann resurser och publikationer (http://www.instituteofcoaching.org/index.cfm?page=resources). 

Observera dock att den typ av evidens vi kan hitta för coaching inte kan jämföras med naturvetenskapliga evidens. Vi kanske inte ens kan använda traditionella etablerade forskningsmetoder för att förstå vad som fungerar och inte, i varje fall inte bara dessa metoder. Complexity science och professionsforskningen kan öppna dörren till nya forskningsmetoder, jag återkommer till det ämnet i en senare blog.

Teorin om själv-beslutsamhet (self-determination) ser jag som en viktig teori för coaching. Den lägger den teoretiska plattformen för det coachande förhållningssättet:

Lets first explore self-determination theory (SDT) and how it leans on both scientific and tacit elements of knowledge. SDT is applied in many domains in life as education, parenting, sports and exercise, well-being and health, as well as at work.
”These applications are inspiring in terms of the quality of research supporting them, but perhaps more importantly because they demonstrate that comprehensive theorizing, when backed by a tradition of strong empirical testing, can actually lead to improvements in social practices and the betterment of individuals and the collectives in which they are embedded” (Deci & Ryan, 2008).
When theory and empirical testing coincide, the development of a profession as executive coaching, as well as practices of leadership can be the outcome. The improvement of the social practices of coaching and leadership can also lead to betterment for the individual, as well as for an organization. These seemingly paradoxical aspects have been proven by decreases in sick leave and increase in performances simultaneously. Evidence of this will be presented later on.
In Self-determination theory, theory and empirical testing coincide. Making a strong case for the theory that is a psychological motivation theory, developed by Ryan & Deci (2008). SDT shows interesting evidence as:
”Subsequent research in a variety of countries, including some cultures with collectivist, traditional values and others with individualist, equalitarian values, have confirmed that satisfaction of the needs for competence, autonomy, and relatedness do indeed predict psychological well-being in all cultures. Thus, although some cultural relativists have maintained, for example, that the need for autonomy is important only in cultures that value individualism and is essentially irrelevant in cultures that value collectivism, that turns out not to be the case. Feelings of autonomy, like competence and relatedness, are essential for optimal functioning in a broad range of highly varied cultures” (Deci & Ryan, 2008).
The need for autonomy or self-determination refers to the need to participate in determining one ́s own behavior. Including the need to perceive own actions as the result of autonomous choice without external interference. To base executive coaching and leadership on the self-determination theory means that we need to interpret what the theory means in how we coach and lead (ref: Lindvall P, avhandling under arbete, ej klart för att citeras).

Hur gör vi då för att grunda vår praktik på self-determination teorin?
Hur gör du för att skapa autonomi? För att klienten skall känna sig kompetens och utveckla sin kompetens? För att skapa tillhörighet...? 

Jag tror faktiskt att de flesta coacher lyckas grunda sin praktik på self-determination teorin, utan att känna till teorin, varför jag inte här svarar på frågorna ovan. Vad var det då för nytta med att förmedla den här teorin. En orsak är bara att förmedla denna för coachingen viktiga och grundläggande teorin. Det medför förhoppningsvis också att du nu funderar ett steg till på hur du jobbar och att det finns en teoretisk grund för det du gör...

Mer teorier och reflektioner i nästa blog...



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Medlemskap i EMCC

Ansök om medlemskap och ta del av alla förmåner som det medför. Fyll i din intresseanmälan här.

EQA och EIA

Kvalitetskontroll av utbildningar i coaching och mentorskap samt Certifiering av coacher och mentorer. Läs mer här.