måndag 27 december 2010

Få potentiella kunder vet vad coaching egentligen innebär!

Det finns en stor marknad för chefscoaching i Sverige, men frågan är vad vår (coaching-aktörers) huvuduppgift är? Marknadsföra coaching och dess fördelar eller utbilda marknaden i vad coaching egentligen är? Kanske i en god kombination.


Många med erfarenhet av att leda andra människor har upptäckt hur svårt det kan vara. Många chefer saknar effektiva verktyg för att leda. Det räcker inte att hantera arbetsuppgifter, att styra verksamheten genom olika administrativa verktyg eller genom ekonomisk uppföljning. Ledarskap handlar om människor. Om att kommunicera så att de anställda vill göra sitt bästa. Det ställer höga krav på chefer och ledare. Även chefer med en grundläggande bra inställning och vilja att skapa ett bra ledarskap saknar grundläggande kunskaper om hur de på bästa sätt kan skapa delaktighet och engagemang hos sina medarbetare. Många verkar också sakna kunskap om vilken nytta de kan ha av en executive coach i sin utveckling som ledare.

Det finns en stor marknad för chefs- eller ledarcoaching i Sverige, en stor marknad som jag tror att vi bara ´puttat´ lite i hörnorna på.

Vilket jag tolkar som att vi har fantastiska möjligheter framför oss,! Det bådar gott för det nya året och för coachingbranchen.


Gott Nytt Coaching År!


/Po Lindvall

2 kommentarer:

Max sa...

Skulle vara intressant att samla en grupp coacher med media/PR/marknadsföringsbakgrund och brainstorma lite på vad som skulle kunna göras för att informera på lite bredare front!

Freedude sa...

Hur stor är marknaden för coaching idag, sett ur "miljoner kronor"? Alltså hur mkt omsätter coachingindustrin idag? Någon som vet? Har frågat google utan att lyckas ;-)

Skicka en kommentar

 

Medlemskap i EMCC

Ansök om medlemskap och ta del av alla förmåner som det medför. Fyll i din intresseanmälan här.

EQA och EIA

Kvalitetskontroll av utbildningar i coaching och mentorskap samt Certifiering av coacher och mentorer. Läs mer här.