Mycket är, bör och ska vara så kallat evidensbaserat idag
för att upplevas tryggt och säkert. Våra kunder har ofta ett starkt önskemål,
eller har kravet på sig, att köpa in certifierad - alltså evidensbaserad -
coachning/mentoring. Vad är det de egentligen då vill ha? Vi själva inom
professionen vet att våra arbetssätt fungerar. Och vi vet också att vårt yrke
inte är namnskyddat och att därmed vem som helst kan kalla sig coach/mentor,
utan att egentligen ha någon form av kompetens eller erfarenhet. Det betyder
att vi själva har ett behov av att
kunna kommunicera vår kompetens till en
kund som behöver känna sig trygg i valet av person eller företag.
Vad är ”evidens”? Vår egen ordförande Po Lindvall i EMCC,
tillika Vice President Research för EMCC internationellt menar i ett mail om
betydelsen av ordet ”evidens” att …”ämnet är intressant, men något komplicerat,
eftersom inte ens forskarvärlden är överens”. Hur ska då vi, som jobbar med
coachning och/eller mentorskap förhålla oss?
Under en kväll träffades en grupp i EMCCs regi i region Syd för
att fundera hur vi skulle kunna få fler vinklingar på evidens ur perspektiv som
relationen, erfarenheten och forskningen. Gruppen inledde diskussionen med att
projicera på olika ord genom ett bild-, färg- och symbolspråk med målet att för
en stund släppa intellektet och konkret få se hur olika vi människor ofta tolkar
vanliga ord som vi till vardags tror att vi alla tolkar lika (t.ex. ord som
irriterad, arg, rasande, oseriös, certifierad, auktoritet, trygg, vetenskap,
anpassning, personlighet, tillit). Fokus sattes slutligen på orden ”evidens”
och ”erfarenhet” där deltagaren själv också fick välja ut det ord/den bild som
han eller hon upplevde kompletterade de andra två. Därefter följde en intensiv
diskussion:
Reflektioner i gruppen
I forskarvärlden står ”evidens” exempelvis för det antal
artiklar en forskare har fått publicerat i erkända tidningar eller om forskaren
är disputerad. På samma sätt skulle en coach/mentor kunna ange vilka metoder
som han eller hon arbetar med, under hur många år detta gjorts och, framför
allt, vilka resultat som har uppnåtts. Vi ska kunna visa att det händer något i
verksamheten när uppdragsgivaren har anlitat någon från vår profession!
-
Men hur mäter man samtalsmetoden ”tystnad”?
-
Hur mäter man en insikt som kommer efter en tids
reflektion? Vad kom den utav – egentligen?
-
Hur mäter man känslor och upplevelser som t.ex.
energisk, insiktsfull, meningsfull?
Insikter i gruppen
Flera i gruppen upplevde en rädsla om det skulle bli en
gängse uppfattning att vi tror att vi
kan mäta sanningen t.ex. personligheter. Det ligger inte långt bort att då
kunna sjukdomsförklara en moral, en uppfattning eller göra en personlig åsikt
till psykisk sjukdom.
1.
Som coach/mentor arbetar vi inom ett område där
mätinstrument inte är uppfunna.
2.
Vi kan referera till ämnesområdet Filosofi där
det är giltigt att använda sig av induktiv bevisföring. Argument läggs till
argument vilka slutligen visar att ”det därmed verkar rimligt att kunna dra
följande slutsatser…”.
3.
Referenser (”testimonials”) som pekar på
resultat av vårt arbete fungerar som en form av ”evidens”.
4.
Att vi arbetar enligt EMCCs så kallade Competence
Framework kan vara en typ av ”evidens” som bevisar vår seriositet. Det betyder
bland annat att vi alltid arbetar med oss själva, lär om oss själva och följer
en given etisk kod. (Coacher/mentorer kan certifiera sig individuellt inom EMCC
och dokumenterar då sin verksamhet enligt bland annat Competence Framework).
Slutsats
Som coach och/eller mentor kan vi genom induktiva argument
visa att det är rimligt att dra slutsatsen att resultat hos kunder och klienter
har ägt rum tack vare våra arbetsmetoder och verktyg. I vårt yrke är därmed erfarenhet
att ses som en form av evidens.
Bodil Dahlgren, Light Perspective -
medlem i EMCC
0 kommentarer:
Skicka en kommentar