måndag 4 juni 2012

Utan tillräcklig kompetens slås du också ut!

Räcker det med en certifiering? Vad mer behöver en kund veta för att säkerställa en professionell upphandling? Detta är frågor jag tror att jag, du och EMCC behöver ställa. För att proaktivt säkerställa kvalitén inom coaching och mentorskap, och för att bättre kunna hjälpa kundorganisationer och klienter att upphandla våra tjänster på ett professionellt sätt.


Management konsulten, artikel författaren och coachen, Marie Langenfeld, menar att en certifiering inte är en garanti för en lyckad coaching insats. Hon menar att certifiering är nödvändig men inte en tillräcklig förutsättning för att garantera kvalitén av coacher. Köpare behöver också bli mer professionella när de köper coaching tjänster. De behöver bl.a. ha klart för sig vad för mål de har med coachingen, identifiera de behov av coaching de har, säkerställa stöd för coachingen internt, hantera kontraktsprocessen, matcha coacher och coachees, introducera coachen till uppdraget och utvärdera insatsen  (ref: Marie Lengenfeld i kapitlet ”Kvalitetssäkring och inköp av coachingtjänster för företag”, i Bonnier Ledarskap, tema: Coaching).


Den tidigare HR-direktören på Sveriges Radio, nuvarande management konsulten, coachen och styrelseledamoten i EMCC Sverige, Jael Wearn har kartlagt ett antal krav köpare behöver ställa på coacher. Några av de krav hon ställde på coacher inför köp av deras tjänster var att; kunna koppla och behovs anpassa interventioner till organisationens verksamhet, kultur och språk, att de använde dokumenterade metoder och hade goda kundreferenser. Med dokumenterade metoder menas beprövade eller evidensbaserade metoder (ref: presentation på EMCC semiaruim den 7 maj, 2012).


För att arbeta i organisationer med chefs- eller teamcoaching, räcker heller inte med coach specifik träning, en professionell coach behöver som jag skrev i bloggen senast bl.a: 
1.  A firm grounding in business knowledge and competencies 
2.  Thorough understanding of the world of the executive leader 
3.  A broad understanding of leadership and leadership development 
4.  Knowledge of systems dynamics (organization and community) 


Jag menar att detta är frågor som är av betydelse för hur vi lyckas uppfattas som en riktigt profession. Speciellt med den media bevakning vi fått det senaste halvåret. TV-parodin kom inte till av en slump, inte den efterföljande debatten heller. Författaren bakom TV-serien hade inte svårt att hitta coacher vars verksamhet jag betecknar som oseriös verksamhet, men framför allt det är det inte ens coaching dom arbetar med. Helt enkelt för att de inte vet vad coaching är och blandar ihop coaching med både new age och populärpsykologiska metoder utan stöd. En orsak till detta kan vara att det helt enkelt inte räcker med några veckors coachträning för att faktiskt kunna veta vad som är vad...


Så frågan är: Vad behöver framtiden av oss coacher och mentorer? Vilket är temat på: 
EMCC Sveriges nästa nationella endags-konferens den 9 oktober i Stockholm.


Under konferensen kommer vi att beröra frågan ovan och samtidigt diskutera; vad behöver vi coacher och mentorer för att kunna erbjuda den kompetens våra klienter behöver?


Professor Peter Hawkins kommer att berör frågorna ovan från sitt perspektiv, och som framstående utbildare av handledare, även visa på vikten av handledning för coacher och mentorer.


De EMCC godkända EQA-utbildarna, Lena Magnell (karriär coaching och coaching) och Gunnar Kihlblom (affärscoaching), kommer hålla i seminarier inom sina områden.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Medlemskap i EMCC

Ansök om medlemskap och ta del av alla förmåner som det medför. Fyll i din intresseanmälan här.

EQA och EIA

Kvalitetskontroll av utbildningar i coaching och mentorskap samt Certifiering av coacher och mentorer. Läs mer här.